Het programma

Woordkasteel is een taalprogramma voor kinderen vanaf 7 jaar.
Het bestaat uit:

 

Een leerlingenprogramma.

Een lerarenprogramma.

Toetskasteel.

Oefenpakketten.

Introfilmpjes.

23 speelse oefenvormen.

Een uitbreidbaar aantal woordenlijsten.

Uitgebreide Netwerkmogelijkheden.

Een handleiding bij het programma.

 

Bekijk hier ons filmpje over het gebruik van toetsen!

Het leerling programma.

Het leerlingenprogramma is een raamwerkprogramma waarin de spelletjes van Woordkasteel uitgevoerd kunnen worden.
Het bevat functionaliteit voor:

1. Het kiezen of intypen van de leerlingnaam.
2. Het kiezen van een woordenlijst om mee te oefenen.
3. Het kiezen van een spelletje om de gekozen woordenlijst mee te oefenen.
4. Een n.a.v. een toets of oefenpakket gegenereerde werklijst starten.

Het lerarenprogramma.

In het lerarenprogramma kan men:

1. Woordenlijsten invoeren.
2. Plaatjes invoeren.
3. Geluiden invoeren.
4. Namenlijsten invoeren.
5. Resultaten bekijken.
6. Toetskasteel-leraar openen.
7. Oefenpakketten maken.

 

Toetskasteel. 

Toetskasteel bestaat uit 2 gedeeltes, t.w.:

1. Toetskasteel-leerling.
2. Toetskasteel-leraar.

Met Toetskasteel-leerling kan men:

1. Leerlingen een toets laten maken op hun niveau.
2. De computer oefenstof laten genereren als er een spellingprobleem is geconstateerd (dit gaat automatisch).

Met Toetskasteel-leraar kan men:

1. De resultaten bekijken van de toetsen die met Toetskasteel-leerling zijn gemaakt.
2. De foutenanalyses van de gemaakte toetsen bekijken.
3. De observatiegegevens van de gemaakte toetsen bekijken.
4. De gegenereerde oefenstof eventueel aanpassen.


Oefenpakketten.

Met oefenpakketten kan men:

Leerstof samenstellen met behulp van de woordenlijsten en spelletjes in Woordkasteel.
Die leerstof bestaat uit een aantal oefeningen, gevormd door een reeks van  woordenlijsten met bijbehorende spelletjes.
Het op deze manier samengestelde sjabloon, kan men indien gewenst aan leerlingen koppelen. Die kunnen de aldus verkregen
werklijst dan in een aantal sessies gaan uitvoeren.
Omdat oefenpakketten sjablonen zijn, kan men ze op ieder gewenst moment weer aan andere leerlingen koppelen. Op deze manier kan een school een digitale orthoteek samenstellen op het gebied van spelling.
Om hier vast een beginnetje mee te maken, leveren we alvast wat oefenpakketen mee betreffende de meest bekende spellingsproblemen, zoals:

Pakketnaam: Omschrijving:  Bestemd voor:
Leren lezen Een oefenpakket om beginnende lezertjes op weg te helpen. groep 3 (klas 1)
Open en gesloten lettergrepen Oefenen met het afbreken van lange klinkers aan het eind van een lettergreep en de verdubbel regel. groep 5 (klas 3)
ei en ij Oefeningen in het juiste gebruik van de lange en de korte ei in een woord. groep 5 (klas 3)
v en f Oefeningen in het juiste gebruik van de v en de f in een woord. groep 4 (klas 2)

 
Introfilmpjes.

Laat een oefening voorafgaan door een powerpointfilmpje.

Iedere les of het nu op de computer of in het 'echt' is, hoort te beginnen met een introductie.
Zo'n introductie kan dienen om het doel van de oefening uit te leggen, of om de betreffende spellingregel nog eens te benadrukken.
In Woordkasteel hebben we dit als volgt gerealiseerd.
Bij iedere spellingoefening kan men indien gewenst de kinderen eerst een introfilmpje (powerpoint) laten zien.
Aan de werklijsten die  door het programma  gefabriceerd worden naar aanleiding van een toets, hebben we zelf al zulke filmpjes gekoppeld, maar iedereen kan zelf ook introfilmpjes in powerpoint maken en die vervolgens bij een oefenpakket gebruiken.
In de handleiding staat uitgebreid uitgelegd hoe het een en ander werkt.

De Spelletjes.

Op dit moment zijn er 24 spelletjes klaar, te weten:


Woordzoeker
Bij deze oefenvorm moet men met de muis over de woorden slepen in het diagram. Probeer alle woorden te vinden binnen de gestelde tijd.
 
Flitser.
Typ de flitswoorden juist in en red de prinses.
Bij iedere fout komt de draak dichterbij.


Zinnen.
Zoek het juiste woord bij
de zin en de ridder komt
veilig aan de overkant.


Lettergrepen.
Hak met het zwaard de woorden op de juiste plek in lettergrepen en red het hondje.


Schilderij.
Dit is een oefenvorm voor
beginnende lezers
.
Er zijn 2 mogelijkheden.
1. Klik steeds op het woord dat
bij het plaatje hoort.
2. Klik op het scherm de letters aan die bij het plaatje horen.


Geluidspook.
Je staat voor een duister
kasteel. Spoken vliegen overal.
Je hoort of ziet een woord.
Klik de letters van dit woord
in de goede volgorde aan om
de spoken te laten verdwijnen.

 


Slangenkuil.
Help muisje om zijn broer uit de gevangenis te bevrijden.
Iedere keer als je een woord goed aanklikt of intypt komt hij een paar stappen dichterbij, maar als je fouten maakt, verschijnen er steeds meer gevaarlijke slangen.


Dooldraken.
Verzamel van ieder woord de letters uit het doolhof, en zet ze dan ook nog even in de goede volgorde. Voor de hele woordenlijst heb je 15 minuten.
De beste 10 per woordenlijst mogen hun naam in de scorelijst intypen.

 


Vleertje.
Klik op de vleermuizen met de juiste lettergrepen op hun buik en vorm zo de gevraagde woorden. Je mag de lettergrepen in een andere volgorde aanklikken,
Bij de start krijg je een aantal levens. Zijn je levens op dan ben je af.


Letterkat.
Letterkat is een oefening in de auditieve synthese voor beginnende lezertjes.
Luister naar de klanken, klik op het goede plaatje en de letterkat speelt een liedje.

 
Molenspel.
  Molenspel is een oefening in het herkennen van spellingcategorieën in woorden. Luister of kijk naar het woord, klik op de juiste molen en typ eventueel het woord nog na. 
Dit spel is bedoeld voor zwakke spellers.

Steenheks.
Steenheks is een spelletje waar het gaat om het samenstellen van zinnen. Maak alle zinnen goed, sluit de heks op en bevrijd de gevangene, maar pas op voor haar tovertrucs!
Steenheks is bedoeld voor de wat betere leerling.  
 
Slotmeermin.
In de slotgracht van het kasteel is het een dolle boel. Er zwemmen vele kleurige vissen en bovendien een verdwaalde zeemeermin.
Bekijk de woorden die de vissen meeslepen goed en typ ze na in het onderste vak. Als een woord goed is, wordt de vis weggetoverd.
Toverwoord.
De boze tovenaar heeft een aantal woorden gestolen en in zijn kasteel verborgen. Je kunt  hem verslaan, door op de letters te schieten en alle woorden dan ook nog goed in te typen, maar pas op voor de bliksem!
Blokkennar.
De koning heeft zo genoeg van het valse getokkel en gezang van zijn hofnar  dat hij hem in een boze bui van de rots gooit.
Jij kunt hem helpen om weer boven te komen door alle woorden goed te typen.
Marathonmuis.
Muisje is verdwaald en wil graag naar huis. Voordat hij daar kan komen moet hij echter een aantal opdrachten doen.
Alleen de moedigste muizen,
die alle opdrachten goed doen en daarnaast ook nog alle woorden zonder fouten typen, komen op tijd thuis.
 
Torenkamer
Harco zit gevangen in een
donkere Torenkamer. De enige uitweg is via het raam, maar dat is helaas dichtgemetseld met stenen. Jij kunt Harco helpen de stenen weg te halen. Klik bij ieder woord steeds op de juiste lettergrepen of klanken en de stenen met de betreffende letters verdwijnen.
Schatkamer
In een kasteel op een berg
moet je op zoek naar een
schat. Vind je weg door het
3D doolhof, typ alle woorden goed en verzamel alle voorwerpen.
Tenslotte zul je de schat
vinden.

 
Kroonzaal
De koning heeft hulp nodig bij het zoeken van de juiste titel bij het juiste schilderij.
Wie erin slaagt om deze klus te klaren mag hem opvolgen.

 

 
IJsprinses
De ijsprinses zit opgesloten in een bunker midden op het scherm. Versla de ratten, typ de woorden goed, verzamel genoeg goudstukken om de benodigde spullen te kopen en bevrijd tenslotte de prinses.
 
Zandzakken
Het water stijgt. Een overstroming dreigt. Jij moet proberen om die te voorkomen.
Verdien zandzakken en plaats deze op de dijken om de dorpjes te redden.

 
Voedertijd
Zoek de uitgang van het doolhof. Maar er is een probleem. Allerlei vraatzuchtige dieren versperren je de weg. Om ze opzij te laten gaan, moet je ze eerst het juiste eten geven.
 
Luchtkasteel
Een spel met luchtkastelen, vliegende draken, heksen, bliksem en een tropisch eiland. Wie kan dit allemaal aan en komt bovenaan in de top 10?
 
Hulpdraak  
Bij ieder nieuw woord, vliegt er een stormram op de toren af. Je kunt dit projectiel onschadelijk maken door een woord goed te typen of de draak in actie te laten komen. Als de toren 3 keer geraakt is ben je af. Heb je alle woorden gedaan, dan kan de hond naar beneden klimmen.
 

 

De woordenlijsten

Woordenlijsten zijn het oefenmateriaal in Woordkasteel.
Ze kunnen behalve woorden ook, zinstukken, aanwijzingen voor de lettergreepverdeling, plaatjes en uitspraak bevatten.
Er worden 187 woordenlijsten meegeleverd.
Met behulp van het lerarenprogramma kun je het aantal woordenlijsten zelf nog verder uitbreiden.

Netwerkmogelijkheden.

Woordkasteel kan prima in een netwerk draaien, zowel op een Windows als een Linux server.
Onderaan op de downloadpagina  staat een uitgebreide instructie om Woordkasteel in een netwerk te installeren.

De handleiding.

De handleiding is onderdeel van het totaalpakket en komt met het downloaden vanzelf mee. In de handleiding wordt uitgebreid ingegaan op de verschillende onderdelen van Woordkasteel. Tevens worden er wat andere manieren van een netwerkinstallatie beschreven.
Ook zijn in de handleiding alle woordenlijsten opgenomen, zowel de standaardwoordenlijsten als die die bij een bepaalde methode horen.